Ως άνθρωπος της πληροφορικής και του internet, το οποίο γνώρισα από τα σπάργανα του, δεν ήταν δυνατόν να μην αντιληφθώ κάποια στιγμή, το 2013 θαρρώ, την ύπαρξη μιας ελληνικής ιστοσελίδας που παρείχε νέα, gear reviews και φωτογραφική θεματολογία.  Έτσι λοιπόν μέσα από το PTTL.gr και σύντομα μέσω του podcast “Angle of View” στο Facebook και το YouTube, γνώρισα εξ ηλεκτρονικής αποστάσεως τον Bάιο Βήτο. Με λίγα χρόνια στην καμπούρα μου ως λάτρης της φωτογραφίας αυτή η σελίδα και κυρίως το κανάλι στο Youtube με έκανε να νιώσω την παρουσία κι άλλων όμοιων μου που διψούσαν για περισσότερο ελληνικό περιεχόμενο στον διαδικτυακό χώρο. Σε μια προσωπική περίοδο της ζωής μου όπου το πάθος μου για τη φωτογραφία έχανε το χρονικό έδαφος λόγω της οικογενειακής ζωής με ένα μικρό παιδί, το PTTL του Βάιου ήταν ο λιμένας που χρειαζόμουν για να κρατηθεί το ενδιαφέρον μου ζωντανό. Ατελείωτοι FotoView σχολιασμοί με συνεπιβάτη το Βασίλη Δημάκη, αστεία ευτράπελα με μικροφωνικές αστοχίες σε live καταστάσεις, turorials και πολλοί καλεσμένοι πραγματικά ήταν εκεί για να μου δώσουν τις φωτογραφικές ενέσεις που είχα τόσο πολύ ανάγκη.  Έτσι λοιπόν είναι μεγάλη μας τιμή που έχουμε τον Βάιο να απαντά στις δικές μας Πέντε Ερωτήσεις  παρουσιάζοντας μια στάλα από το έργο του! Σ’ευχαριστούμε θερμά!

Χάρης Πουρουζίδης

1) Είσαι ένας φωτογράφος που όλοι μας γνωρίζουμε την αγάπη σου για την φωτογραφία άγριας ζωής. Τι ήταν αυτό που πυροδότησε το ξεκίνημα αυτής της ιδιαίτερης σχέσης που έχεις με αυτό το είδος φωτογραφίας;

Η πρώτη μου επαφή με την φύση ήταν όταν ήμουν παιδί, μέσω των κατασκηνώσεων και του Προσκοπισμού. Εκεί γεννήθηκε η αγάπη μου για τη φύση. Την ίδια περίοδο, η ανάγνωση του National Geographic ήταν αυτό που, χωρίς να το καταλάβω, άρχισε να δημιουργεί μέσα μου την αγάπη για την αποτύπωση σε εικόνες της φύσης, των τοπίων και των άγριων ζώων του κόσμου μας. Αυτό όμως που πυροδότησε την αγάπη μου για τη φωτογραφία άγριας ζωής ήταν οι επισκέψεις στη Λίμνη Κερκίνη. Προσωπικά θεωρώ την Κερκίνη το πιο σημαντικό αλλά και συνάμα εύκολο μέρος στην Ελλάδα για να έρθεις σε επαφή με άγρια ζώα που ζουν ελεύθερα στη φύση. Βέβαια προσωπικά δεν με βλέπω ως φωτογράφο άγριας ζωής αλλά περισσότερο θεωρώ ότι είμαι ένας δημιουργός εικόνων που του αρέσει να βρίσκεται έξω στην φύση και να αποτυπώνει το μεγαλείο της, αλλά και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει από την ανθρώπινη δραστηριότητα. Η λεγόμενη Conservation φωτογραφία και κινηματογράφηση είναι για μένα μία πιο σημαντική αποστολή από ένα κλικ ενός άγριου ζώου που θα μαγέψει τον θεατή. Ειδικά η ανάδειξη των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα άγρια ζώα σήμερα είναι η αποστολή που με ενδιαφέρει περισσότερο από το να φωτογραφίσω απλά ένα άγριο ζώο.

2) Έχεις εντρυφήσει πολύ σε αυτό που ονομάζεται gear review και από την παλιότερη εμπειρία σου σε κατάστημα με φωτογραφικά είδη αλλά και από την πληθώρα παρουσιάσεων στο PTTL.gr και στο YouΤube. Ποιο φωτογραφικό τεχνολογικό επίτευγμα είναι αυτό που σου έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση όλα αυτά τα χρόνια;

Αφήνοντας στην άκρη την επανάσταση που έφερε στην φωτογραφία η ψηφιακή τεχνολογία, το οποίο είναι το πιο σημαντικό ορόσημο στην ιστορία της φωτογραφίας μέχρι σήμερα, αυτό που θα ξεχώριζα πλέον είναι ο ερχομός των mirrorless καμερών. Η δυνατότητα υψηλής ταχύτητας φωτογράφησης, η αυτόματη εστίαση με χρήση ΑΙ τεχνολογιών και η βελτιωμένη απόδοση σε χαμηλό φωτισμό έχουν αλλάξει
ριζικά τον τρόπο που φωτογραφίζουμε. Επιπλέον οι mirrorless κάμερες ξεκλείδωσαν ένα ακόμα δημιουργικό πεδίο για τον φωτογράφο, την δημιουργία βίντεο. Οι κάμερες που παράγονται πλέον δεν είναι «φωτογραφικές» κάμερες ή βιντεοκάμερες αλλά φοβερά εργαλεία τα οποία μπορούν να κάνουν μαγικά στα χέρια οποιουδήποτε θέλει να εκφραστεί μέσω της δημιουργίας εικόνων, φωτογραφίας ή βίντεο. Ο ερχομός και η εξέλιξη των mirrorless καμερών έχει θολώσει τα όρια μεταξύ φωτογράφου και βιντεογράφου. Πλέον μιλάμε για τον δημιουργό εικόνων, ο οποίος έχει μπροστά άπειρους τρόπους για να δημιουργήσει το καλλιτεχνικό του όραμα το οποίο βασίζεται στην λήψη εικόνων.

3) Αν χτυπούσε το τηλέφωνό σου, ποιος διάσημος φωτογράφος θα ήθελες να ήταν στην άλλη άκρη της γραμμής για να σου προτείνει φωτογραφικό road trip; Που θα ήθελες να ήταν αυτό το ταξίδι και γιατί αυτός ο φωτογράφος.

Σε αυτή την ερώτηση η απάντηση δεν θα μπορούσε να είναι ένα μόνο ονοματεπώνυμο. Μιλώντας για Έλληνες δημιουργούς, αυτός τον οποίο θα
ήθελα να ακολουθήσω σε μία αποστολή, δυστυχώς δεν είναι πια μαζί μας, αλλά θεωρώ ότι πρέπει να τον μνημονεύσω. Μιλάω για τον σπουδαίο Γιάννη Μπεχράκη, τον οποίο γνώρισα μέσα από την συμμετοχή μου στο πρώτο workshop φωτορεπορτάζ στο οποίο μοιράστηκε τις γνώσεις του, πριν μερικά χρόνια. Η παρουσία του ως φωτογράφος και ως άνθρωπος με συγκλόνισαν και η φιλοσοφία του στην δημιουργία εικόνων και την σημασία για την κοινωνία μας είναι κάτι που έχω πάντα στο μυαλό μου. Και τι δεν θα έδινα να μπορούσα να τον ακολουθήσω σε μία από τις αποστολές του.

Αν διάλεγα ένα ξένο φωτογράφο, χωρίς να περιοριζόμαστε στο να είναι εν ζωή, θα επέλεγα τον Ansel Adams. Νομίζω ότι η εποχή που δραστηριοποίηθηκε ήταν μία εποχή κατά την οποία η δημιουργία εικόνων φύσης ήταν μία πολύ μεγάλη πρόκληση και ο Adams κατάφερε να ορίσει για όλους εμάς τους νεότερους τα στανταρ για το τι μπορεί να θεωρηθεί μία εξαιρετική φωτογραφία φύσης και ειδικά τοπίου.

Αφήνοντας τον κόσμο των φωτογράφων που δεν είναι πια μαζί μας, αν σήμερα χτυπούσε το τηλέφωνο θα ήθελα στην άλλη γραμμή να είναι ο σπουδαίος Sebastiao Salgado. Μετά την μελέτη του έργου του και ειδικά του βιβλίου Amazonia, θα ήθελα να τον ακολουθήσω στα βάθη του
Αμαζονίου και να αποτυπώσω αυτό που η ανθρωπότητα έχει χάσει στην πορεία της εξέλιξης της, δηλαδή την αγνή επαφή με την φύση και τα πλάσματα της.

Φυσικά κάποιος θα έλεγε ότι κανείς από αυτούς τους φωτογράφους δεν είναι φωτογράφος άγριας ζωής. Αν λοιπόν επέλεγα ένα φωτογράφο άγριας ζωής αυτός θα ήταν ο σπουδαίος Paul Nicklen καθώς το έργο του αποτυπώνει με μοναδικό τρόπο την σύνδεση της επιβίωσης του ανθρώπου με την φύση και ειδικά τον υδάτινο κόσμο.

Και οι τέσσερις φωτογράφοι που αναφέρω δεν είναι επιλογές που έχουν γίνει μόνο λόγω του σπουδαίου τους φωτογραφικού τους έργου. Και οι τέσσερις αποτελούν ανθρώπους στον πυρήνα της φιλοσοφίας των οποίων βρίσκουμε την αγάπη για τον άνθρωπο και την φύση και έχουν ως στόχο την αποκάλυψη των προκλήσεων που πρέπει να ξεπεραστούν ώστε η ανθρωπότητα ως σύνολο να εξελιχθεί σε μία κοινωνία που βασίζεται στην αλληλεγγύη για τους ανθρώπους και την φύση.

4) Η φωτογραφία άγριας ζωής χρήζει μεγάλης υπομονής. Πως προετοιμάζεσαι για να βγεις στο πεδίο και πως αντιλαμβάνεσαι ότι έχεις φτάσει στα όρια σου για την ημέρα;

Η προετοιμασία ξεκινάει από την επιλογή του ζώου που θα ήθελα να αποτυπώσω και σχετίζεται πολύ με την εποχή που μπορώ να το  προσεγγίσω χωρίς η παρουσία μου να δημιουργήσει πρόβλημα αλλά και από τις καιρικές συνθήκες που θα αντιμετωπίσω. Μέσα σε αυτή την προετοιμασία σημαντικό κομμάτι είναι και η μελέτη του ζώου που θα φωτογραφίσω και των συνηθειών του.

Ο καθορισμός του στόχου και ο σχεδιασμός της εξόρμησης αποτελούν και το μεγαλύτερο μέρος της προετοιμασίας. Η προετοιμασία του εξοπλισμού είναι κάτι που είναι πλέον δεύτερη φύση και δεν με προβληματίζει ούτε καταναλώνει πολύ από τον χρόνο μου. Όσο αφορά την παραμονή μου στο πεδίο αυτή δεν έχει να κάνει με τις αντοχές μου αλλά με την επίτευξη του στόχου. Αν κρίνω αναγκαίο επιλέγω να βρίσκομαι όλη την ημέρα σε ένα σημείο και να περιμένω να δω αν θα έχω την τύχη να πάρω τα κλικ που θέλω. Ακόμα και όταν το σώμα μπορεί να απαιτήσει την εγκατάλειψή της προσπάθειας, η τελική απόφαση έχει να κάνει με το αν είμαι ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα που έχω στα χέρια μου. Αυτό σημαίνει ότι πράγματι πολλές φορές είμαι στα όρια αλλά είναι κάτι που έχω συνηθίσει και δεν με προβληματίζει πλέον.

Όπως γίνεται κατανοητό στην φωτογραφία άγριας ζωής η επίτευξη του στόχου δεν είναι εξασφαλισμένη ανεξάρτητα πόσο καλά προετοιμασμένος είσαι. Τα ζώα δεν δέχονται οδηγίες ούτε είναι συνεπή στις συνήθειες τους. Και τις περισσότερες φορές η δημιουργία εικόνων που ξεχωρίζουν και υπόσχονται μία διαφορετική οπτική από τα τετριμμένα είναι κάτι πολύ δύσκολο. Όμως ο φωτογράφος άγριας ζωής δεν παίρνει μόνο ικανοποίηση από ένα κλικ που θεωρεί ότι ξεχωρίζει. Αυτό που είναι σημαντικό είναι η επαφή με την φύση και τα πλάσματα της και ο ενθουσιασμός του να καταγράψεις ένα δυνατό κλικ ενός ζώου είναι ο ίδιος με το απλά να βρεθεί μπροστά σου, ειδικά αν μιλάμε για ζώα που είναι δύσκολο να εντοπίσεις και να δεις από μία σχετικά κοντινή απόσταση.

5) Μπορείς να μοιραστείς μαζί μας μια ιδιαίτερη στιγμή/ιστορία που είχες κατά τη διάρκεια μιας φωτογράφισης;

Μετά από περίπου 20 χρόνια ενασχόλησης με την φωτογραφία και λιγότερο από 10 χρόνια με την φωτογραφία φύσης και άγριας ζωής θεωρώ ότι υπάρχουν πολλά που θα μπορούσα να μοιραστώ. Θα επικεντρωθώ όμως στον τελευταίο χρόνο και θα επιλέξω να μιλήσω για την σχέση που έχω αναπτύξει τους τελευταίους μήνες με την Δράση Για Την Άγρια Ζωή, την οργάνωση στην Θεσσαλονίκη για την περίθαλψη άγριων ζώων.
Με την συχνή μου παρουσία στο Κέντρο Περίθαλψης έχω αποκτήσει μία μεγαλύτερη ευαισθησία και ένα μεγαλύτερο σεβασμό για τα άγρια ζώα. Η δημιουργία φωτογραφιών και βίντεο για την οργάνωση έχει αλλάξει τον τρόπο που προσεγγίζω την επαφή μου με τα ζώα και έχει οδηγήσει σε μία πιο βαθιά κατανόηση του αγώνα τους για επιβίωση. Χωρίς να επικεντρωθώ σε κάποια συγκεκριμένη στιγμή θέλω να αναφέρω ότι η παρουσία μου για την καταγραφή των προσπαθειών των ανθρώπων και εθελοντών της οργάνωσης είναι μία πολύ σημαντική αποστολή για εμένα. Οι προσπάθειες αυτές, η αγάπη με την οποία προσεγγίζονται τα ζώα, η συγκίνηση από την επίτευξη της περίθαλψης τους και η αγωνία για την επιτυχή επανένταξη τους στο φυσικό τους περιβάλλον είναι πράγματα που αποκαθιστούν την πίστη μου στην ανθρωπότητα.
Αν θα έπρεπε να επιλέξω μία στιγμή από όσες έχω ζήσει με τους ανθρώπους της Δράσης θα επέλεγα την επανένταξη μίας τραυματισμένης αλεπούς, τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους. Την στιγμή που η αλεπού, διστακτικά, άφησε το κλουβί της για να βγει, ελεύθερη πλέον, στο βουνό, αποτέλεσε μία συγκινητική στιγμή για όλους όσους συμμετείχαν στην διαδικασία επανένταξης της, κάτι που ένιωσα και εγώ, παρόλο που η συμμετοχή μου περιορίστηκε μόνο στην καταγραφή της απελευθέρωσης της. Με αφορμή την συζήτηση μαζί σας καλώ όσους μπορούν
να συνεισφέρουν στην στήριξη της Δράσης για την άγρια ζωή, με όποιον τρόπο είναι δυνατό για τον κάθε ένα. Όπως συμβαίνει πάντα σε τέτοιου είδους οργανώσεις ακόμα και η πιο μικρή βοήθεια είναι πολύ σημαντική.

Ακολουθήστε τον Βάιο Βήτο και το φωτογραφικό/videoγραφικό του ταξίδι στα Social Media του
Instagram: @vaios.vitos
Facebook: vaios.vitos
TikTok: @vaios.vitos
YouTube:
YouTube: @pttlGR
Website: www.vaiosvitos.com
Website: www.pttl.gr

Για όσους ενδιαφέρονται να μάθουν περισσότερα σχετικά με την εθελοντική ομάδα Δράση Για Την Άγρια Ζωή μπορείτε να μπείτε στην ιστοσελίδα του https://drasi-agriazoi.gr/ και να δείτε όλα τα νέα, ανακοινώσεις και με ποιον τρόπο μπορείτε κι εσείς να βοηθήσετε.