Ο Τάσος Σχίζας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1964, μεγάλωσε στην Τρίπολη της Λιβύης και ζει μόνιμα στη Θεσσαλονίκη από το 1982. Από τότε η φωτογραφία αποτέλεσε γι’ αυτόν μέσο καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας. Διδάσκει φωτογραφία από το 1991 ως σήμερα.

Έχει διδάξει σε δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ φωτογραφίας, σε σχολές Ελευθέρων Σπουδών, σε Λέσχες και σε φωτογραφικές ομάδες Δήμων της Θεσσαλονίκης. Από το 2011 διοργανώνει σεμινάρια στον Πολυχώρο Εικόνας Κούνιο και από το 2020 σεμινάρια με τηλεδιάσκεψη.

Από το 1993 ως το 1996 εξέδιδε το «Γυάλινο μάτι», το ασπρόμαυρο φωτογραφικό περιοδικό, που διανέμονταν δωρεάν στη Θεσσαλονίκη και πραγματοποίησε 20 τεύχη.

Από το 1996 ως το 2010 εξέδιδε το «Φωτογραφικό Είδωλο», το μονοθεματικό καλλιτεχνικό φωτογραφικό περιοδικό, που πραγματοποίησε 28 τεύχη. Συντονίζει τις φωτογραφικές ομάδες «Φωτοπόροι» και «Φ».

Επιμελείται και διοργανώνει με τις παραπάνω ομάδες το Contrast / Αντίθεση: Φεστιβάλ Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. Από το 2011 επιμελείται και διοργανώνει τις εκθέσεις στον Πολυχώρο Εικόνας Κούνιο.

Ασχολήθηκε με διοργανώσεις εκθέσεων, διαλέξεων, παρουσιάσεων και σεμιναρίων. Έγραψε πλήθος σημειώσεων, δημοσίευσε σειρά άρθρων και παρουσίασε portfolios σε περιοδικά και στο διαδίκτυο.
Έχει γράψει 5 βιβλία (Η τεχνική της αναλογικής και της ψηφιακής φωτογραφίας, Αληθινό ψέμα, Το είδωλο της μουσικής, Τηλεπορτρέτα, Johatsu / Ανάμεσα).

Έχει πραγματοποιήσει 21 ατομικές εκθέσεις και συμμετείχε σε 55 ομαδικές. Βρείτε περισσότερες πληροφορίες και φωτογραφίες του Τάσου στην ιστοσελίδα του http://www.photoeidolo.gr/TassosSchizas.html

Ο Τάσος Σχίζας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1964, μεγάλωσε στην Τρίπολη της Λιβύης και ζει μόνιμα στη Θεσσαλονίκη από το 1982. Από τότε η φωτογραφία αποτέλεσε γι’ αυτόν μέσο καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας. Διδάσκει φωτογραφία από το 1991 ως σήμερα.

Έχει διδάξει σε δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ φωτογραφίας, σε σχολές Ελευθέρων Σπουδών, σε Λέσχες και σε φωτογραφικές ομάδες Δήμων της Θεσσαλονίκης. Από το 2011 διοργανώνει σεμινάρια στον Πολυχώρο Εικόνας Κούνιο και από το 2020 σεμινάρια με τηλεδιάσκεψη.

Από το 1993 ως το 1996 εξέδιδε το «Γυάλινο μάτι», το ασπρόμαυρο φωτογραφικό περιοδικό, που διανέμονταν δωρεάν στη Θεσσαλονίκη και πραγματοποίησε 20 τεύχη.

Από το 1996 ως το 2010 εξέδιδε το «Φωτογραφικό Είδωλο», το μονοθεματικό καλλιτεχνικό φωτογραφικό περιοδικό, που πραγματοποίησε 28 τεύχη. Συντονίζει τις φωτογραφικές ομάδες «Φωτοπόροι» και «Φ».

Επιμελείται και διοργανώνει με τις παραπάνω ομάδες το Contrast / Αντίθεση: Φεστιβάλ Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. Από το 2011 επιμελείται και διοργανώνει τις εκθέσεις στον Πολυχώρο Εικόνας Κούνιο.

Ασχολήθηκε με διοργανώσεις εκθέσεων, διαλέξεων, παρουσιάσεων και σεμιναρίων. Έγραψε πλήθος σημειώσεων, δημοσίευσε σειρά άρθρων και παρουσίασε portfolios σε περιοδικά και στο διαδίκτυο.
Έχει γράψει 5 βιβλία (Η τεχνική της αναλογικής και της ψηφιακής φωτογραφίας, Αληθινό ψέμα, Το είδωλο της μουσικής, Τηλεπορτρέτα, Johatsu / Ανάμεσα).

Έχει πραγματοποιήσει 21 ατομικές εκθέσεις και συμμετείχε σε 55 ομαδικές. Βρείτε περισσότερες πληροφορίες και φωτογραφίες του Τάσου στην ιστοσελίδα του http://www.photoeidolo.gr/TassosSchizas.html

1) Έχεις βιώσει τη φωτογραφία μέσα από πολλαπλούς ρόλους: φωτογράφος, εκπαιδευτής, εκδότης, επιμελητής εκθέσεων. Ποιος από αυτούς τους ρόλους έχει διαμορφώσει περισσότερο την καλλιτεχνική σου ταυτότητα και γιατί;

Δύσκολο να το προσδιορίσω. Είναι όλα αλληλένδετα. Ενώ φωτογραφίζω χωρίς συγκεκριμένο σκοπό, συχνά χρησιμοποιώ τις φωτογραφίες μου στις εκδόσεις ή στα σεμινάρια. Αλλά και αντίστροφα, για τις ανάγκες των εκδόσεων ή των σεμιναρίων κάνω κάποιες λήψεις και πολλές φορές αυτό αποτελεί την αφορμή για μια νέα δουλειά. Η επιμέλεια των εκθέσεων με επηρεάζει και με διαμορφώνει, όπως και κάθε επαφή με σημαντικές δουλειές φωτογράφων.

2) Έχεις εκδώσει φωτογραφικά περιοδικά, επιμεληθεί εκθέσεις και συντονίσει φωτογραφικές ομάδες. Πώς πιστεύεις ότι η φωτογραφική κοινότητα της Θεσσαλονίκης (και γενικότερα της Ελλάδας) έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια;

Η φωτογραφία στη χώρα μας έχει απογειωθεί! Η φωτογραφική κοινότητα στο παρελθόν λειτουργούσε περιοριστικά, κυρίως τοπικά. Σήμερα αλληλοεπιδρά, εξελίσσεται και αναπτύσσεται σε παγκόσμιο επίπεδο μέσω του διαδικτύου. Συχνά ακούω γκρίνια για τη σαβούρα που κυκλοφορεί και το καταλαβαίνω. Οι φωτογράφοι έχουν πολλαπλασιαστεί και οι δουλειές που βλέπουμε στα κοινωνικά δίκτυα, σε ιστοσελίδες, σε εκθέσεις και εκδόσεις είναι υπερβολικά πολλές και ανεξέλεγκτες. Όμως μαζί με τη σαβούρα, έχουν πολλαπλασιαστεί και οι αξιόλογες δουλειές. Αν συγκρίνουμε τη σημερινή εποχή με τη δεκαετία του ’80, είναι ολοφάνερη η εξέλιξη σε ποιότητα και ποσότητα!

3) Στο βιβλίο σου Αληθινό ψέμα θίγεις την έννοια της φωτογραφίας ως καταγραφή αλλά και ως κατασκευή μιας πραγματικότητας. Πού τοποθετείς τη φωτογραφία ανάμεσα στην αλήθεια και το ψέμα;

Ο τίτλος του βιβλίου μου «Αληθινό ψέμα» συνοψίζει την άποψή μου για τη φωτογραφία. Αναφέρεται στην πλαστή αλήθειά της, σε συνδυασμό με την ανάγκη μας να βλέπουμε σε κάθε αποτυπωμένο είδωλό της τη σαφή αναφορά στην πραγματικότητα. Καμία φωτογραφία δεν μπορεί να είναι απόλυτα αληθινή. Η μετατροπή των τριών διαστάσεων σε δύο, το κάδρο / κόψιμο του μέρους από το όλο, ο παγωμένος / επιλεγμένος χρόνος, η μείωση του εύρους φωτεινότητας, το βάθος πεδίου, το πάγωμα κίνησης και άλλα πολλά κάνουν ακόμη και τις πιο «αληθινές» εικόνες να μετατρέπονται σε κάτι πολύ διαφορετικό από το υπάρχον πραγματικό. Η φωτογραφία λέει πάντα ψέματα, με αληθινό τρόπο.

4) Έχοντας ασχοληθεί τόσο με την αναλογική όσο και με την ψηφιακή φωτογραφία, θεωρείς ότι η τεχνολογία έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι φωτογράφοι αφηγούνται ιστορίες; Ή μήπως η ουσία της εικόνας παραμένει διαχρονικά η ίδια;

Η τεχνολογία δεν αρκεί για να δούμε αλλαγή στη φωτογραφία. Όσο επεμβατική μπορεί να είναι η ψηφιακή φωτογραφία, άλλο τόσο είναι και η αναλογική. Αξίζει να αναφέρω, πως με τη γέννηση της φωτογραφίας γεννήθηκε και το μοντάζ! Ο Hippolyte Bayard, ένας από τους πατέρες της φωτογραφίας (που η ανακάλυψη του προηγήθηκε του Daguerre), το 1839 ήταν ο πρώτος που συνέθεσε δυο αρνητικά σε μια φωτογραφία, για να βάλει σύννεφα σε μια άλλη εικόνα.
Οι αλλαγές που βλέπουμε δεν σχετίζονται με την αλλαγή της τεχνολογίας, αλλά με την τάση της εποχής, το είδος της φωτογραφίας και με τις επιλογές του κάθε φωτογράφου. Αν δούμε την ιστορία της φωτογραφίας, θα διαπιστώσουμε παρά τις αλλαγές και έναν κύκλο που επαναλαμβάνεται.

5) Αν μπορούσες να μεταφέρεις ένα μόνο μάθημα σε έναν νέο φωτογράφο, κάτι που θεωρείς θεμελιώδες για την τέχνη της φωτογραφίας, ποιο θα ήταν αυτό;

Η αυθεντικότητα είναι το πιο σημαντικό για τον σημερινό καλλιτέχνη. Όλα έχουν γίνει και επαναλαμβάνονται συχνά. Το μόνο που ξεχωρίζει είναι η προσωπική έκφραση. Καλό είναι να ακούμε και να εμπιστευόμαστε την καρδιά μας. Αν προσθέσουμε σε αυτό παιδεία και πρακτική, θα μπορούμε να εκφραζόμαστε καλύτερα.

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΦΩΤΟΣ

Το Ημερολόγιο Φωτός προέκυψε ως μια ιδέα άσκησης και διαδικασίας, όταν έκανα λογαριασμό στο Instagram τον Σεπτέμβριο του 2016. Σκέφτηκα να βάλω ως στόχο μια ανάρτηση την ημέρα με κοινό θέμα τα παιχνιδίσματα φωτός. Το κράτησα ανελλιπώς, κυρίως με νέο φωτογραφικό υλικό και πραγματοποίησα 200 δημοσιεύσεις, που παραμένουν στα βάθη του προφίλ μου.
Εδώ παρουσιάζεται μια επιλογή 27 φωτογραφιών.

Περισσότερα: https://www.instagram.com/tassos_schizas/